Alignment yoga
Tijdens de Alignment yoga les ligt de nadruk op het bewuste gebruik van de ademhaling in combinatie met het lang aanhouden van een houding. Hierdoor ga je bewust voelen wat er in het lichaam gebeurt. Verder is een precieze uitvoering van de houdingen van belang. Hiervoor worden leerlingen gecorrigeerd en gemanipuleerd in een yogahouding om ze zo verder te helpen. Iedere week is er een ander thema, wat zorgt voor een goede opbouw van de yoga houdingen op de langere termijn en het geeft voldoende afwisseling. Deze vorm van yoga is toegankelijk voor iedereen.


BBB
BBB staat voor Billen, Buik en Benen. Juist die gebieden van het lichaam ervaren vrouwen vaak als probleemzones. Met speciale spieroefeningen concentreren we ons op versteviging van die lichaamsdelen.
Doe je wekelijks mee (en let je ook op je voeding) dan zul je het aan jezelf merken en voelen. Je wordt fitter en de gewenste lichaamsdelen die verbeterd moeten worden worden strakker. Als belangrijkste doel heeft BBB dan ook figuurcorrectie. Het is een low-impact work-out (dus ook geschikt als je last hebt van knie- of enkelproblemen). Geen ingewikkelde dansvormen, pasjes of springoefeningen. We werken uitsluitend met het eigen lichaam met af en toe een extra gewichtje erbij. De les bestaat uit een warming-up, staande spier-en balansoefeningen, grondoefeningen, voor buik, billen, onderrug, taille en de gehele romp. Afgesloten met een stretch/cooldown.


Bodyshape
BodyShape is een les waarbij je in een uur op motiverende muziek je hele lichaam traint. Door de combinatie van cardio- en krachttraining verbrandt je veel calorieën, en werk je tegelijkertijd aan het shapen, oftewel strakker maken van je lichaam! BodyShape is daarom de perfecte les voor personen die willen afvallen, aan hun conditie willen werken en kracht willen opbouwen.

Tijdens een BodyShape les werk je aan kracht, balans, vitaliteit en conditie. We beginnen met de warming-up om je spieren op te warmen en blessures te voorkomen. Daarna gaan we intensief trainen door middel van low impact en high impact aerobics oefeningen. Hierdoor wordt je vetverbranding geactiveerd en je uithoudingsvermogen op de proef worden gesteld. Hierna volgen een aantal spierversterkende oefeningen met de focus op de grote spiergroepen. Om je hartslag te laten dalen en je spieren weer op lengte te brengen, zal iedere les worden beëindigd met een cooling-down. De ervaren instructeur is er om je de juiste technieken aan te leren en je uiteraard te motiveren het beste uit jezelf te halen.


Bootcamp outdoor
Heerlijke training in de buitenlucht. Bootcamp training is begin deze eeuw ontstaan in de Verenigde Staten. Deze cardiovasculaire en spierversterkende full body workout is voor mannen en vrouwen van alle sportniveaus toegankelijk. Met bootcamp training bouw je conditie, kracht, souplesse en explosiviteit op. Een training bestaat onder andere uit hardlopen, intervaltrainingen en fitnessoefeningen, en dat allemaal in de natuur.


Boxing/Fitboksen
Deze bokstraining is een High Intensity training onder begeleiding van een zeer ervaren (kick)bokstrainer. Er wordt doormiddel van bokszakken, bokshandschoenen en fitnessoefeningen een leuke, zware training met veel variatie gegeven. De les bestaat uit een goede warming-up van 20 minuten, gevolgd door een intensief trainingsblok van 20 minuten met als afsluiting een buikspier-workout en een cooldown. Een heerlijke les waarin je al je energie kwijt kunt!


ChiRunning
ChiRunning combineert de centrale bewegingsprincipes van Tai Chi met de sport hardlopen. Hierdoor wordt een techniek gecreëerd die de werklast verschuift naar je kernspieren, waardoor je benen minder hoeven te werken.
Energie-efficiëntie en blessurepreventie komen tot stand door de twee zaken die ChiRunning zo effectief maken. Een mooie basishouding en ontspanning in je lichaam daar waar het kan. Je leert tijdens ChiRunning licht en met ontspanning te lopen. Voor de hoeveelheid stappen per minuut maken we gebruik van een metronoom. Aandachtsgebieden zijn: basishouding, ontspannen afwikkelen van je voeten, je helling is je versnelling en armzwaai.
ChiRunning is geschikt voor iedereen die lekker in de buitenlucht wil bewegen, binnen zijn/haar eigen belastbaarheid. Voor hardlopers die willen leren lopen via een blessure preventieve benadering.
We vertrekken vanaf Dobber 9.

Note: de ChiRunning lessen zitten bij het abonnement inbegrepen, maar docent Anneke wil beginners graag eerst in vier lessen de basistechnieken van ChiRunning leren. De kosten voor deze vier lessen bedragen 40,00.


EasyFlow yoga

EasyFlow yoga is een mildere vorm van de Essential yoga. Als je rust en ontspanning zoekt in beweging dan is Easy Flow Yoga ideaal voor jou. Het leert je goed voelen wat bij je past. De intensiteit van de les is lager dan een gemiddelde yoga les en de belasting op met name schouders en polsen is minder waardoor de les lichter en toegankelijker is. De essentie blijft de adem en zorgt dat houdingen met elkaar kunnen verbinden in een prachtige, zachte flow. In de les werken we aan kracht, flexibiliteit en balans voor zowel lichaam als geest. Het helpt je een emotionele stabiliteit te bereiken, je concentratie te verbeteren, spieren te stretchen en waar orgaanfuncties zich kunnen herstellen. Kortom ook in deze les wordt de algehele gezondheid bevorderd.


Essential yoga
Essential yoga staat voor Yoga-Relax-Balance. Een unieke Yoga les met een therapeutische toepassing. Diverse Yoga disciplines als Vinyasa en Hata Yoga, Gentle Flow en Jnana Yoga zijn hier gekoppeld met inmenging van Pilates. Het brengt harmonie in de stroming van je ademen en leert je deze op juiste wijze te beheersen. Het biedt je bewustwording, energie en fysieke en mentale kracht. Werkt helend, ontgiftend en brengt organen en systemen, lichaam en geest weer in balans. Vraag jij veel van je lichaam en geest, ervaar je veel drukte of stress, heb je een burn-out, een blessure of een andere (vage) klacht? Dan is dit een zeer effectieve en heerlijke les om je klachten te helpen verminderen of zelfs doen te verdwijnen. Je krijgt opties aangeboden die bij jou passen.


Fitness circuittraining
Wil jij sterker worden en je uithoudingsvermogen verbeteren? Tijdens de fitness circuittraining train je in een groep op de kracht- en cardiotoestellen. Daarnaast maken we gebruik van losse materialen en natuurlijk ontbreken de buikspieroefeningen niet. Kortom, een afwisselende en pittige les, waarvan je lekker gaat zweten.


Fresh Balance
Fresh Balance is een groepsles met een vaste structuur, met veel variatie, geen choreografie en voor iedereen toegankelijk. Je traint in een ontspannen, niet prestatiegerichte sfeer. Na deze les voel je je fit en ontspannen en het zorgt voor nieuwe energie. Een Fresh Balance training is opgebouwd uit 3 blokken van 20 minuten. Het eerste blok van 20 minuten bestaat uit cardio en kracht oefeningen. Hierbij ligt de nadruk op het opwarmen van het lichaam en het versterken van de spieren. Tijdens het tweede blok wordt d.m.v grondoefeningen gewerkt aan balans en stabiliteit van het lichaam. De laatste 20 minuten van de training worden ingevuld met flexibiliteit en ontspanningsoefeningen.


HIIT + coretraining
High Intensity Interval Training, afgekort HIIT, is de Engelse vertaling van ‘Hoge Intensiteit Interval Training’. Een redelijk nieuwe, maar zeer populaire vorm van cardio trainen, waarbij beoogt wordt om de prestaties steeds te verbeteren. In de training worden intervallen (een soort sprints) afgewisseld met rustigere bewegingen. Het is een cardio training methode waarbij beoogt wordt om de prestaties steeds te verbeteren. De hartslag ligt tussen de 80 en 95% van je maximale hartslag.

Gezondheidsvoordelen van High Intensity Interval Training.
Met High Intensity Interval Training val je sneller af dan met normale cardio. Je traint korter en intensiever en verbrand meer vet en niet alleen maar suikers. De vetverbranding gaat ook na de training nog door, in rust. Aan gewone cardio kan je lichaam als het ware ‘gewend’ raken. Bij HIIT kun je de lat constant hoger leggen. Je traint het cardiovasculair systeem, dus je hart en bloedvaten. Hiermee verklein je het risico op hart- en vaatziekten. HIIT versnelt je stofwisseling. Je versterkt ook je spieren door de zware belasting die de training in korte tijd geeft. Voordeel is dat deze manier van trainen minder tijd vergt dan een gewone cardio training.

HIIT is een korte maar effectieve training van 30 minuten. Je kunt daarin variëren met de intensiteit van de beweging. Je wisselt dus sessies met een hoge intensiteit af met sessies met een lage intensiteit. Interval training betekent dus dat je tussendoor pauzes inlast in plaats van, zoals bij normale cardio, steeds gestaag door te gaan op hetzelfde tempo. Het is dus een afwisseling van belasting en herstel van de spieren.

Het tweede deel bestaat uit coretraining. Coretraining is een 30 minuten durende core workout. Een goede core training zorgt voor sterke rompspieren en een goede lichaamshouding, wat een positief effect heeft op de lichamelijke gezondheid. Met dynamische training voor je buik-, bil- en rugspieren raken deelnemers in shape en voelen zij zich sterker dan ooit. Met Coretraining wordt de sixpack waar velen van dromen werkelijkheid!


Move it
In deze functionele circuit-groepstrainingen train je het totale lichaam en gaat jouw core, balans, explosiviteit, kracht en uithoudingsvermogen met stappen vooruit. De instructeur(trice) varieert qua trainingsintensiteit en stemt dit op ieders trainingsniveau af, zo kan jij dus op jouw eigen niveau het maximale uit de training halen. De Move it instructeur motiveert en “entertraint” de sporters in de groep en zorgt ervoor dat iedereen veilig én met veel plezier en energie traint!


Move it 60+
Move it 60+ is een groepsles waarin je samen met andere leeftijdsgenoten een leuke, afwisselende functionele training krijgt. In deze les wordt er aandacht besteed aan het trainen van de core, balans, snelheid, kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid. We starten met een warming up waarna een afwisselende circuittraining wordt gevolgd van losse oefeningen en afgesloten met de cooling down met rek- en ontspanningsoefeningen. Tijdens de training is er ook tijd en aandacht voor het sociale aspect en dit kan je na de training voortzetten met een kopje koffie/thee aan de Foyer van de Brink.


Powerpump
Power Pump is een barbell-les met spierversterkende oefeningen voor je hele lichaam. Tijdens deze workout worden alle spiergroepen aangepakt met een selectie van technieken uit de krachtzaal, zoals squats, presses, lifts en curls. Fantastische muziek, professionele instructeurs en jouw eigen gewichtskeus leveren de resultaten op waar jij naar streeft – en snel!


Poweryoga
Poweryoga is een yoga vorm die veel aandacht besteedt aan fysieke fitheid van de beoefenaar, door meer variatie in de les en houdingen. Het is een combinatie van fysieke houdingen en ademhalingsoefeningen. De oefeningen worden uitgevoerd in een ‘flow’ ze gaan direct in elkaar over.
We beginnen de les met een lichte warming-up, gevolgd door een afwisseling tussen staande, zittende en liggende houdingen. De les wordt afgesloten met ademhalingsoefeningen en ontspanning waarin je tot rust kunt komen. In de ontspanning herstel je van de inspanning, waardoor de oefeningen optimale resultaten kunnen bieden.
Poweryoga is geschikt voor iedereen die een uitdaging wel ziet zitten. Ook is het geen probleem als je niet lenig bent. Je kunt instromen op je eigen niveau. De oefeningen zijn aan te passen qua moeilijkheidsgraad. Je zult al snel vooruitgang zien, wat voor meer motivatie zorgt.


Small group training
Wil je sporten in groepsverband, met veel aandacht voor resultaat, techniek en houding? Dan is Small Group training iets voor jou. Samen met één van onze personal trainers ga je met 3 tot 6 personen aan de slag om een uur lang maximaal te trainen.

De voordelen van Small Group training:

  • Trainen met een personal trainer tegen een gunstig tarief
  • Deskundige begeleiding met maximaal resultaat
  • Altijd een stok achter de deur
  • Het is gezellig om in een groep te sporten
  • Fun en verantwoord trainen
  • Ideaal te combineren met personal training om de kosten wat te verlagen

Spinning
Je fietst in opbouw een vast programma op muziek met allerlei afwisseling in activiteiten, snelheden en weerstanden: de heuvel op klimmen, een vlakke weg, sprinten, enzovoort. Daardoor belast je je spieren, je hart en longen op verschillende manieren en dat levert een goede conditie, kracht en weerstand op. Net als bij andere conditiesporten wordt je hart sterker, krijg je meer longinhoud, is het goed voor de doorbloeding van je spieren, pezen en aanhechtingen én krijg je meer kracht in voornamelijk je onderlichaam. De spinningles is Freestyle en kan per les wisselen; dit wordt helemaal door de docent bepaald. Spinning is een prima workout voor iedereen, op elk niveau!!
Het fietsen op muziek is opzwepend, waardoor je je grenzen verlegt en echt merkbaar bouwt aan een betere conditie!


Yoga Do-In
Do-In is een bewegingsvorm uit Japan. Het is een systeem van oefeningen, strekkingen en ademhalingstechnieken, gericht op het herstellen van evenwicht en het bevorderen van gezondheid en vitaliteit. Do-In betekent letterlijk ‘de weg naar binnen’. Door Do-In te beoefenen zorg je er voor dat je leniger wordt en je ontwikkelt een groter uithoudingsvermogen. Kortom, je wordt gezonder en vitaler. De oefeningen worden in geconcentreerde rust uitgevoerd, zodat in het lichaam geleidelijk aan warmte ontstaat en tegelijkertijd een gevoel van rust en ontspanning wordt ervaren. Er wordt geen gebruik gemaakt van materialen.